In Twente ligt het plaatsje Rijssen waar de jeanszaak Vif Jeans is gevestigd. Met enorme gedrevenheid zetten Ton en Margreeth van de Hee zich in om hun positie als ‘de jeans en fashion specialist van het Oosten van Nederland’ waar te maken.
In 1984 startten de ouders van Margreeth, Kees en Dicky Reinders, naast hun kledinggroothandel de winkel Vif vrijetijdskleding in Wierden. Na verloop van enige tijd besloten zij om zich op de kledingzaak te focussen. En niet zonder succes, want na een aantal jaren bestond Vif vrijetijdskleding uit zeven filialen in het oosten van Nederland. Hun dochter Margreeth, die letterlijk tussen de spijkerbroeken geboren werd, werkt al vanaf haar 14e jaar in de winkel. Toch zag het er aanvankelijk niet naar uit dat zij het bedrijf ooit zal overnemen. Na haar studie bedrijfskunde aan Nyenrode ging zij aan de slag als management trainee bij Wavin, een producent van kunstof leidingsystenen Terwijl de winkels uit haar zicht verdwenen, was haar vriend Ton wel enorm betrokken bij de winkels. Ton: ‘Ik stopte met mijn studie Informatica en had een jaartje de tijd voordat ik in militaire dienst zou gaan. In die periode werkte ik aan de automatisering van de winkels. Toen op zeker moment in het filiaal in Winterswijk iemand ziek was, werd ik –zonder enige verkoopervaring-erheen gestuurd. Het werd een top dag en vanaf die dag stond ik op de winkelvloer en besloot ik bij Vif te blijven werken.
Margreeth had intussen een goede baan bij KPN. Na vijf jaar koos Ton in 1997 voor een nieuwe uitdaging bij Fetter Fashion om het merk Ball Jeans in de markt te zetten. Daarna maakte hij de overstap naar de sales van Tripper Jeans, totdat hij werd gevraagd om bij Vif vrijetijdskleding terug te komen. In de loop der jaren waren de meeste filialen verkocht, maar was men wel gestart met een aparte Lady Vif in Rijssen. Margreeth: ‘Ons idee is altijd geweest om samen iets te ondernemen. Achteraf is het natuurlijk niet meer dan logisch dat we Vif vrijetijdskleding hebben overgenomen. Maar destijds hadden we last van een soort blinde vlek. We gaven bij mijn ouders aan dat wij de winkel wilden runnen, maar allen als wij eigenaar konden worden. Zo namen we in 2001 VIF Jeans in Rijssen over, terwijl we ondertussen een zoon hadden gekregen en ook beiden onze baan nog wilden behouden. Na een maand kwamen we erachter dat dit niet werkte. Ton zegde zijn baan op en stortte zich volledig op de winkel, die destijds alleen vrijetijdskleding voor mannen voerde. We besloteneen nieuwe doelgroep aan te boren en kozen voor een blauwe winkel met merkbeleving en een superstrak interieur. Vervolgens durfde niemand meer binnen te stappen, want de gezelligheid was weg. Het interieur werd aangepast, maar het geloof en vertrouwen in de rest van ons plan bleef, ondanks het feit dat het eerste halfjaar alles behalve succesvol was. Maar toen we de collecties, die we zelf hadden ingekocht, eenmaal gingen verkopen, liep het steeds beter. Men raakte eraan gewend en in 2002 trok ook de economie weer wat meer aan. Ik zegde ook mijn baan op en we gingen beiden fulltime in de winkel aan de slag.’
Wanneer besloten jullie ook vrouwencollectie te voeren?
Margreeth: ‘Toen de verkoop van de mannenkleding eenmaal goed liep, kwam dat ter sprake. Voorheen verkochten we wel jeans aan vrouwen, maar toen G-Star met de Low hip Flair kwam, was het moment aangebroken om ook met een apart damesaanbod te beginnen. Mijn ouders hadden de winkel Lady Vif, dus heb ik goed over het aanbod nagedacht. Ik besloot om me op de kleine maatjes XS en S te richten, om het anders te doen dan de rest om zeker geen concurrent te worden van mijn ouders. Het had even tijd nodig om de vrouwelijke consument naar de winkel te trekken. De damesafdeling was helemaal achterin de winkel in een hoekje gepropt en was ook niet heel aantrekkelijk qua presentatie. In 2005 deed de mogelijkheid zich voor om het naast ons gelegen pand er bij te trekken, waardoor we het v.v.o. konden vergroten van 180 m2 naar 250 m2. Hierdoor konden we een vierkante winkel creëren en ook zorgen voor een betere presentatie voor de damescollectie, wat overigens nog een aantal jaren heeft geduurd omdat we steeds zoekende waren. Intussen is de verhouding heren/dames ook verschoven van 70-30 naar 50-50.’
Interieurconcept?
Ton: ‘We hebben lang gezocht naar iemand die aanvoelde wat ons voor ogen stond. Belangrijk was dat mannen niet het gevoel moesten krijgend dat zij in een vrouwenzaak kwamen. Ook moest het duidelijk zijn wat de mannen- en wat de vrouwenafdeling was. Naast een sfeervol interieur, wilden we uiteraard ook dat de indeling praktisch zou zijn en dan alle handel erin zou passen. Via via kwamen we in contact metLianne van Leeuwen van Studio L uit Vianen. Zij begreep precies wat wij wilden en heeft de basis gelegd voor dit interieur, dat in 2011 werd gerealiseerd. De verdere uitvoering hebben we uitbesteed aan lokale ondernemers en aan klanten met een eigen bedrijf.’
Margreeth: ‘Wij hadden een moodboard gemaakt en dit bij Lianne neergelegd. Aan de hand hiervan zijn we samen tot een plan gekomen met de bijbehorende materialen. Bij de mannen is gewerkt met eikenhout en grijs, terwijl je bij de vrouwen veel wit ziet. De vloer hebben we gelaten zoals deze was; hout op de herenafdeling en beton bij het damesgedeelte. De koven lans de muur zijn doorgetrokken tot aan het plafond, waardoor de winkel ruimtelijker oogt. Verder wilden we diverse items hergebruiken, zoals de jeanswand. Om de planken heen is een stalen constructie gemaakt en door gebruik van ledlampen worden de broeken mooi uitgelicht. In plaats van een grote jeanswand, hebben we er één voor heren en één voor dames. Verder besloten we om de damesafdeling aan de linkerkant te presenteren. Ik zal noot vergeten dat de eerste vrouwelijke klant binnen kwam de ochtend nadat de verbouwing klaar was. Zij ging gelijk linksom de winkel in. Dit was voor mij het bewijs dat de routing werkte!’
Wat is de onderlinge taakverdeling?
Ton: ‘Vanaf de start is er een organische taakverdeling. Ieder doet waarin hij of zij het beste is. Zo ben ik verantwoordelijk voor de administratie, zowel de goederen als van de financiën, de inkoopplanning en de hereninkoop. Onze zoon doet de inkoop voor de herenmerken. Margreeth regelt de marketing en doet de damesinkoop samen met onze dochter. Daarnaast is Margreeth veel op de verkoopvloer aanwezig. Daarnaast hebben we een zeer ervaren en enthousiast team in onze winkel.
Concept VIF jeans?
Margreeth: ‘Vif jeans is een jeansspecialist die zich aan de bovenkant van het middensegment bevindt. De basis bestaat uit bekende commerciële merken, waarmee we een partnership hebben opgebouwd, zoals Tommy Jeans en Scotch en Soda. Daaromheen brengen we trendmerken die het aanbod compleet en spannend moeten maken. De basis staat vast, maar met de merken eromheen wisselen we regelmatig. Het aanbod moet namelijk de klant blijven verrassen. Er is geen exacte leeftijdscategorie waar we ons met het assortiment op richten. Zo kunnen we naast jongeren ook de modieuze 60-plusser van dienst zijn. We richten ons op mensen die kleding willen dragen die er tof uitziet, van goede kwaliteit is en vooral ook draagbaar.
Wat is jullie grootste kracht?
Margreeth: ‘Wij staan voor Vif, wat ‘levendig, vrolijk’ betekent in het Frans. Mijn moeder heeft deze naam bedacht en ook voor ons is het nog steeds actueel. Wij zijn VIF, wij gaan er volledig voor en met veel plezier. Dit geldt overigens ook voor onze medewerkers. Iedereen in het team is verantwoordelijk voor de hele winkel en om hier te kunnen werken, moet die passie er zijn. Het gebeurt regelmatig dat mensen denken dat Wouter de eigenaar is. Dat zien wij als een groot compliment. Working like a boss noemen wij dat, met evenveel toewijding als dat wij hebben! Verder organiseren we regelmatig events, zo’n acht keer per jaar, waarbij we met een klein budget iets groots proberen neer te zetten. Ik vind het superleuk om hierin mijn creativiteit kwijt te kunnen.Onze evenementen gaan van een denim class en Indigo dying tot handlettering en barbecueën met een DJ. We maken er iedere keer weer echt een feestje van!
Grootste uitdaging?
De juiste producten op het goede moment in de winkel aanbieden. Wij geloven in onze merken en het multibrand-concept en willen dit met onze leveranciers realiseren. Dat is de uitdaging. Verder zijn er geen plannen voor uitbreiding. Dat hebben we allemaal al gehad en daarvan hebben we geleerd dat je jezelf niet in tweeën kan splitsen. Het is wel erg leuk dat onze kinderen Tom Sjoerd (18) en Anne Michelle (16) heel betrokken zijn bij de winkel. Wie weet zullen zij het stokje van ons overnemen als het zover is. Ton: ‘Plezier en passie is de reden dat wij iedere dag met veel plezier naar de winkel gaan. Maar natuurlijk is het daarbij ook nog heel leuk dat wij dit samen kunnen doen!’
Bron; naar een interview van de Jeanscult met VIF jeans eigenaren; Ton en Margreeth van de Hee